Geoterma, Berikut adalah kabar perihal Geoterma, yang mana hal itu tengah viral saat ini di dunia maya ataupun media lainya. sebagai penambah wawasan anda untuk lebih mengenal tentang berbagai wawasan baru yang ada kini, lantas simpan domisili tautan website ini agar kedepan nya anda dapat menemukan dengan gampang topik lain yang berkeinginan anda ketahui. Tentang geoterma, Geoterma atau tenaga geoterma ialah tenaga yang wujud dalam bentuk haba di bawah hal ini merupakan informasi terbaru yang kapabel kami hadirkan untuk anda, kami harap anda puas dengan informasi yang sudah kami sediakan.

Video menarik dari Geoterma

Tentang geoterma, Geoterma atau tenaga geoterma ialah tenaga yang wujud dalam bentuk haba di bawah permukaan bumi. Tenaga ini boleh digunakan untuk tujuan menjana kuasa elektrik dan juga rekreasi. Di negara-negara yang mempunyai empat musim seperti di Eropah, tenaga geoterma juga digunakan untuk memanaskan bangunan pada musim sejuk dan menyejukkan bangunan pada musim panas. Jumlah keseluruhan tenaga geoterma di dalam bumi bersamaan dengan 12.6×10 24 MJ manakala 5.4×10 21 MJ dari jumlah ini wujud dalam kerak bumi. Oleh sebab rezab tenaga yang besar ini, geoterma dikategorikan sebagai salah satu tenaga boleh diperbaharui.

Geoterma terbentuk dari haba yang dihasilkan oleh pereputan bahan radioaktif yang terdapat dalam batuan seperti uranium (235 U, 238 U), torium (232 T) dan kalium (40 K). Sekitar 30% yang selebihnya pula berasal daripada haba yang mengalir dari teras dan mantel bumi.

Geoterma dapat digunakan untuk menghasilkan kuasa elektrik melalui pembangkit kuasa geoterma. Pembangkit kuasa geoterma menggunakan haba bawah tanah untuk menghasilkan uap air yang kemudian digunakan untuk memutar turbin dan menghasilkan elektrik.

Baca Juga  No Ijazah Terletak Dimana

Selain itu, geoterma juga dapat digunakan untuk tujuan rekreasi seperti mandi air panas dan sauna.

Geoterma atau tenaga geoterma ialah tenaga yang wujud dalam bentuk haba di bawah permukaan bumi. Tenaga ini boleh digunakan untuk tujuan menjana kuasa elektrik dan juga rekreasi. Di negara-negara yang mempunyai empat musim seperti di Eropah, tenaga geoterma juga digunakan untuk memanaskan bangunan pada musim sejuk dan menyejukkan bangunan pada musim panas. Jumlah keseluruhan tenaga geoterma di dalam bumi bersamaan dengan 12.6×10^24 MJ manakala 5.4×10^21 MJ dari jumlah ini wujud dalam kerak bumi. Oleh sebab rezab tenaga yang besar ini, geoterma dikategorikan sebagai salah satu tenaga boleh diperbaharui.

Sumber kira-kira 70% daripada tenaga geoterma dalam kerak bumi wujud hasil daripada pereputan bahan radioaktif yang terdapat dalam batuan seperti uranium (235U, 238U), torium (232T) dan kalium (40K). Sekitar 30% yang selebihnya pula berasal daripada haba yang mengalir dari teras dan mantel bumi.

Tenaga geoterma cetek merujuk kepada penggunaan sumber tenaga haba bawah tanah sehingga kedalaman 400 m dan sehingga suhu 25°C untuk memanaskan dan menyejukkan bangunan kediaman, bangunan industri dan pelbagai infrastruktur yang lain.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *