Apa Itu Faraid

Faraid adalah pembagian harta pusaka selepas kematian seseorang Islam yang telah ditetapkan di bawah Hukum Syarak ke atas waris-waris yang sah dan layak seperti anak, istri, suami, ibu, bapa dan lain-lain. Faraid dari segi bahasa mempunyai maksud yang banyak. Antaranya ialah menentukan, memastikan, menghalalkan dan mewajibkan.

Faraid adalah suatu sistem pembagian harta pusaka yang telah ditetapkan oleh Allah SWT dalam Al-Quran dan juga dijelaskan dalam hadis-hadis Rasulullah SAW. Sistem faraid ini bertujuan untuk memastikan bahwa harta pusaka seseorang dibagikan dengan adil dan sesuai dengan ketentuan syariat Islam.

Semua kerabat keluarga yang tidak termasuk dalam kategori Ashab al-furud dan ‘Asabah layak untuk mewarisi harta pusaka. Namun, menurut Imam Syafie golongan ini tidak berhak untuk mewarisi harta pusaka.

Semoga informasi ini membantu Anda .
Faraid adalah pembahagian harta pusaka selepas kematian seseorang Islam yang telah ditetapkan di bawah Hukum Syarak ke atas waris-waris yang sah dan layak seperti anak, isteri, suami, ibu, bapa dan lain-lain. Faraid mempunyai maksud yang banyak seperti menentukan, memastikan, menghalalkan dan mewajibkan.

Sesetengah ulama faraid menyatakan bahawa golongan kerabat keluarga yang tidak termasuk dalam kategori Ashab al- furud dan ‘Asabah layak untuk mewarisi harta pusaka. Tetapi Imam Syafie berpendapat bahawa golongan ini tidak berhak untuk mewarisi harta pusaka.

Video terkait dengan Apa Itu Faraid

Diatas adalah informasi seputar Apa Itu Faraid, yang mana perihal itu tengah viral sementara ini di dunia maya maupun sarana lainya. sebagai penambah wawasan kamu untuk lebih sadar perihal berbagai wawasan baru yang tersedia sekarang, langsung simpan alamat link situs ini agar kedepan nya kamu bisa menemukan bersama dengan gampang topik lain yang mengidamkan kamu ketahui. Faraid adalah pembagian harta pusaka selepas kematian seseorang Islam yang telah ditetapkan di bawah hal ini merupakan Info teranyar yang sanggup kita hadirkan untuk anda, kami mau anda puas bersama informasi yang sudah kita sediakan. terima kasih

Baca Juga  Apa Itu Get

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *