Bagaimanakah Hubungan Antara Falsafah Pendidikan Kebangsaan Dan Rukun Negara Dalam Wawasan Falsafah Sejahtera?

Tentang hubungan antara Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara dalam Wawasan Falsafah Sejahtera, Falsafah Sejahtera merupakan gabungan di antara Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Rukun Negara. Hal ini demikian kerana falsafah sejahtera menitikberatkan keseimbangan dan keharmonian di antara individu kepada masyarakat dan seterusnya kepada negara.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan sejajar dengan perkembangan zaman dan perubahan yang berlaku dalam dunia pendidikan pada masa kini. Falsafah Pendidikan Negara ini telah diberi nafas baru dengan membuat pertukaran dari segi nama dan menambah beberapa patah perkataan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab, dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.

Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Rukun Negara (RN) adalah dua konsep yang penting dalam pembinaan negara Malaysia. FPK adalah falsafah yang merangkumi prinsip-prinsip asas pendidikan di Malaysia. Ia menekankan kepentingan pendidikan dalam membangunkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani. Sementara itu, RN adalah satu rangkaian nilai-nilai moral yang menjadi asas kepada keharmonian dan kestabilan negara.

Falsafah Sejahtera merupakan gabungan di antara FPK dan RN. Hal ini demikian kerana falsafah sejahtera menitikberatkan keseimbangan dan keharmonian di antara individu kepada masyarakat dan seterusnya kepada negara. Oleh yang demikian, barulah negara yang seimbang di antara dunia dan akhirat dapat dibentuk.

Saya faham bahawa anda ingin mengetahui tentang bagaimana hubungan antara FPK dan RN dalam wawasan falsafah sejahtera. Namun, saya memerlukan maklumat tambahan daripada anda untuk menjelaskan dengan lebih terperinci. Adakah anda ingin saya jelaskan tentang FPK dan RN secara terperinci atau bagaimana hubungan antara FPK dan RN dalam wawasan falsafah sejahtera? Terima kasih.

Baca Juga  Mengapa Narkoba Sangat Dihindari Dalam Islam?

Video terkait dengan Bagaimanakah Hubungan Antara Falsafah Pendidikan Kebangsaan Dan Rukun Negara Dalam Wawasan Falsafah Sejahtera?

Diatas adalah Info seputar Bagaimanakah Hubungan Antara Falsafah Pendidikan Kebangsaan Dan Rukun Negara Dalam Wawasan Falsafah Sejahtera?, yang mana perihal itu tengah viral saat ini di dunia maya maupun tempat lainya. sebagai penambah wawasan anda untuk lebih jelas perihal bermacam wawasan baru yang tersedia sekarang, segera simpan alamat link web ini agar kedepan nya anda sanggup menemukan dengan gampang topik lain yang menghendaki anda ketahui. Tentang hubungan antara Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara dalam Wawasan Falsafah perihal ini merupakan Info teranyar yang sanggup kita hadirkan untuk anda, kita mau anda bahagia dengan informasi yang telah kita sediakan. terima kasih

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *